W większości pojazdów nie jest konieczne, by pozwolić silnikowi pracować na biegu jałowym przed wyłączeniem go – ale każdy pojazd jest inny, więc sprawdź to w instrukcji obsługi. Nowoczesne silniki, w których zastosowano zaawansowane technologie, takie jak wtrysk paliwa i systemy kontroli czasu zapłonu, zapewniają terminowe i całkowite spalanie, skracając czas pracy silnika. A ponieważ są one bardzo dobrze dostrojone i wydajne, systemy te działają bez marnowania energii na biegu jałowym. Krótko mówiąc: nie marnuj paliwa. Wyłącz silnik, tak jak powinieneś był to robić przez cały czas.
Czy zostawić silnik włączony po długiej trasie?
Czy muszę pozwolić, by mój samochód pracował na biegu jałowym, zanim wyruszę w drogę? To częste pytanie, zwłaszcza wśród kierowców, którzy są nowicjuszami w dziedzinie nowoczesnych technologii. Odpowiedź na to pytanie brzmi: nie, nie musisz już dawać swojemu pojazdowi czasu na rozgrzanie się, by był gotowy. Zazwyczaj jedynym powodem, dla którego możesz pozwolić swojemu samochodowi pracować na biegu jałowym, jest posiadanie bardzo starego modelu z nieznanym lub źle działającym systemem silnika. Dawniej ważne było, byś dał swojemu samochodowi trochę czasu na bieg jałowy, ponieważ silniki nie były tak dopracowane i niezawodne jak teraz; działały inaczej.
Spójrzmy prawdzie w oczy. Jest kilka sytuacji, w których konieczne jest wyłączenie silnika natychmiast po użyciu. Mówimy tu o sytuacjach takich jak ta, gdy jedziesz po swojej okolicy i napotkasz czerwone światło, a nie masz zamiaru się zatrzymać (bo wiesz, że ci, którzy się zatrzymują, zostają przejechani przez ludzi jadących za nimi). Inną sytuacją, która wymaga natychmiastowego wyłączenia samochodu, jest ta, gdy znajdujesz się w obszarze, w którym zabroniona jest praca na biegu jałowym, np. w pobliżu szkół czy szpitali.
Nowoczesne samochody zmieniły bieg wydarzeń
Dzisiejsze samochody nie używają wentylatorów napędzanych wałem korbowym. Mają za to wentylatory elektryczne, które obracają się jeszcze przez jakiś czas po wyłączeniu silnika, by ograniczyć przepływ ciepła do chłodnicy. W większości przypadków możesz wyłączyć swój silnik bez konieczności pozostawiania go na biegu jałowym na kilka minut, a jedyną rzeczą, która na tym ucierpi, będzie zużycie paliwa. Pamiętaj, że lepiej być bezpiecznym niż żałować; zawsze oddawaj swój samochód do przeglądu u mechanika z certyfikatem ASO.
Problem z czekaniem przed wyłączeniem samochodu jest taki, że nie jest to wydajne, bo spalasz gaz w układzie wydechowym. Jednak pojazdy takie jak ciężarówki czy SUV-y mogą potrzebować najpierw pracy na biegu jałowym, ponieważ mają bardziej skomplikowane systemy chłodzenia, które wciąż opierają się na wentylatorze napędzanym przez wał korbowy.
Najnowsze komentarze